به کلینیک تخصصی ما خوش آمدید…

لب پر شدن دندان شیری کودکان

درمان لب پر شدن دندان شیری کودکان

درمان لب پر شدن دندان شیری کودکان و ترمیم شکستگی دندان خردسالان یکی از خدمات بهترین دندانپزشک کودکان ساری، خانم دکتر ثمینه بادله است. لب پر شدن دندان شیری در کودکان امری طبیعی است. در کودکانی که پرجنب و جوش هستند و مدت زمان طولانی نمی توانند ساکن بمانند؛ ممکن است شکستن دندان یا لب پر شدن آن رخ دهد.

دلایل لب پر شدن دندان شیری کودک

همانطور که گفته شد شکستن دندان شیری در کودکان نوپا و خردسال ممکن است به دلیل شیطنت و بازیگوشی آنها رخ دهد. رایج ترین دلیل شکستن، ترک برداشتن و لب پرشدن دندان کودکان، حوادث غیر مترقبه است.

لب پر شدن دندان ها میزان آسیب پذیری و ریسک شکستن دندان را بالا می برد. برخی مواقع دندان قروچه موجب ساییدگی و نازک شدن لبه های دندان شده و باعث شکستن آن می شود. همچنین تغذیه نامناسب برخی مواقع در صورت اسیدی بودن موجب از بین رفتن مینای دندانی شده و باعث شکستن و لب پر شدن دندان می شود.

فرسودگی دندان و پوسیدگی بر اثر مراقبت نکردن نیز دلیل دیگری است که باعث می شود کودکان دچار شکستگی در دندان ها شوند و قبل از افتادن دندان شیری به ترمیم نیاز پیدا کنند.

در صورت شکستن دندان کودک چه کنیم؟

از آنجایی که کودکان و خردسالان توانایی مراقبت صحیح از دندان های خود را ندارند و هنوز به طور موثر روش های مراقبت از دندان های خود را نیاموخته اند. والدین باید مراقبت از دندان های کودک خود را انجام دهند.

اگر دندان لب پر شود یا بشکند؛ توصیه می شود والدین دهان کودک را با آب ولرم شستشو دهند. اگر شکستگی دندان کودک منجر به جراحت شده باشد باید از کمپرس سرد برای تسکین آن و کاهش التهاب کمک گرفت. با انجام همین کارهای ساده می توان دندان را از شکستگی های بیشتر حفظ کرد.

شکستگی دندان شیری در کودکان

نشانه های شکستگی دندان شیری در کودکان

دندان ها معمولا در برابر ضربه مقاوم هستند و به طور کلی جنس مستحکمی دارند. اما ضربات شدید و نقطه ای باعث شکستن یا ترک برداشتن دندان شیری در کودکان می شود. شکستن دندان ها بر اساس شدت آن به چهر دسته تقسیم می شود.

دسته اول شکستگی های دندان

زمانی که دندان ترک برمی دارد و دچار شکستی های خفیف در مینای دندان میشود، در این دسته قرار میگیرد. آسیب های خفیف معمولا شامل لب پر شدن دندان شیری در کودکان، ترک های دندانی جزئی یا شکستگی های جزئی می شود.

البته این به این معنی نیست که این شکستگی ها نیاز به ترمیم و درمان ندارند. علی الخصوص که دندان کودکان حساس است؛ ممکن است منجر به شکستگی های بیشتر شود.

کودکان اغلب متوجه ترک های دندان خود نمی شوند. بنابراین والدین می بایست بعد از افتادن کودک یا به صورت دوره ای وضعیت دندان های کودک خود را بررسی کنند و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنند.

دسته دوم شکستگی دندان در کودکان

آسیب های این دسته معمولا بیشتر از گروه اول بوده و کاملا محسوس است. ترک های دندانی در این دسته بزرگتر است و لایه عاجی دندان های کودک را تخریب می کند. نکته این نوع ترک ها این است که منجر به بروز حساسیت دندانی در کودکان می شود.

اگر کودکتان به طور مداوم از گرمی و یا سرمای نوشیدنی ها شکایت دارد و احساس دندان درد می کند؛ باید توسط دندانپزشک کودکان بررسی شود.

دسته سوم

همانطور که حدس میزنید، آسیب های دندانی در این دسته بیشتر و جدی تر است. آسیب های ناشی از افتادن و یا ضربه های شدید باعث می شود که مغز دندان دچار آسیب شود. نگرانی این دسته از شکستگی های دندان در کودکان، آلوده شدن توسط باکتری است.

این گروه باید سریع به دندانپزشک مراجعه کنند. پزشک با بررسی دندان و گرافی شدت آسیب را می سنجد. اگر مغز دندان دارای خونرسانی نرمال باشد؛ معمولا نیاز به عصب کشی نخواهد بود. اما اکر بخش بزرگی از تاج دندان شکسته و لب پر شده باشد باید دندان آسیب دیده عصب کشی شود. در این شرایط با استفاده لمینت بخش آسیب دیده ترمیم و بازسازی می شود.

شکست دندان کودکان

دسته چهارم، شکستن دندان در کودکان

مطابق با درجه بندی شدت لب پر شدن دندان در کودکان و انواع شکستگی ها، این مورد آخرین درجه است. شدیدترین نوع شکستگی دندان کودک در این گروه قرار می گیرد و چندان رایج نیست. اگر شکستگی دندان کودک به شکل عمودی است بدانید که این نوع از شکستگی اغلب عمیق بوده و به ریشه دندان نیز می رسد.

در این شرایط درمان دشوار است اما به هر حال باید دندانپزشک دندان را بررسی کرده و تصمیم بگیرد. بهترین دندانپزشک ساری در این شرایط بهترین گزینه برای مراجعه است. چراکه قادر است به بهترین شکل درمان تخصصی کودک دلبند شما را پیش گرفته و نتیجه ای مورد قبول ارائه کند.

انواع شکستی دندان شیری در کودکان

شکستگی ها انواع مختلفی دارند که در ادامه نام برده ایم:

  1. شکستن دندان قدامی شیری
  2. شکستگی های دندان خلفی شیری

روش های ترمیم دندان شکسته کودک

برای ترمیم دندان لب شده یا شکسته کودکان حتما باید به پزشک مراجعه شود. چنانچه دندان شیری دچار شکستگی و لب پر شدن شده باشد به مرور زمان و با رشد کودک، دندان افتاده و با دندان دائمی جایگزین می شود.

اما اگر دندان آسیب شدیدی دیده باشد باید سریعا به دندانپزشک متخصص کودکان مراجعه شود تا از بروز عفونت پیشگیری به عمل آید.

روش هایی که برای ترمیم دندان شیری لب پر شده توسط پزشکان مورد استفاده قرار میگیرید شامل: عصب کشی، ترمیم با کامپوزیت ونیر، جایگذاری تاج دندانی، روکش دندان و فیشور سیلانت دندان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *