به کلینیک تخصصی ما خوش آمدید…

عصب کشی و جراحی دندان

دندان‌ها علاوه بر نقش مهمی که در جویدن، صحبت کردن و زیبایی صورت ایفا می‌کنند با آسیب‌های مختلف مانند پوسیدگی، شکستگی و عفونت نیز روبرو هستند که می‌تواند باعث از بین رفتن آنها شوند.

در این موارد، دندانپزشک با توجه به شدت آسیب، روش مناسب ترمیم یا کشیدن دندان را انتخاب می‌کند.

عصب کشی یکی از روش‌های ترمیم دندان است که برای درمان دندانی که به‌شدت پوسیده یا عفونی شده‌است، استفاده می‌شود.

در این روش، بافت عصبی یا پالپ دندان که شامل عصب‌ها، بافت همبند و رگ‌های خونی است، برداشته می‌شود.

دلایل انجام عصب کشی

عصب کشی و جراحی دندان روش‌های درمانی موثری هستند که می‌توانند به حفظ دندان‌های طبیعی کمک کنند.

در صورت بروز هرگونه مشکل در دندان‌ها، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا با تشخیص صحیح، بهترین روش درمانی را برای شما انتخاب کند

مواردی که نیاز به عصب‌کشی وجود دارد عبارتند از:

• دندان درد شدید هنگام جویدن یا اعمال فشار داشته باشد.
  • به دمای گرم یا سرد حساس باشد.
  • تغییر رنگ داده باشد.
  • ورم یا حساسیت در لثه مجاور داشته باشد.
  • مراحل عصب کشی

مراحل عصب‌کشی کدامند؟

عصب کشی در 8 مرحله انجام می‌شود:

• بی‌حسی موضعی: برای بی حس کردن دندان و ناحیه اطراف آن از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود.
  • سوراخ کردن: برای دسترسی به اتاق پالپ مرده، یک سوراخ کوچک در دندان آسیب‌دیده ایجاد می‌شود.
  • برداشتن بافت و عصب‌ها: برای برداشتن بافت مرده پالپ و عصب‌ها از ابزار مخصوص عصب کشی استفاده می‌شود.
  • ضدعفونی‌کردن: قسمت داخلی (کانال‌های) دندان آسیب‌دیده ضدعفونی می‌شود.
  • قرار دادن ابزار انعطاف‌پذیر مخصوص عصب کشی: ابزار انعطاف‌پذیر مخصوص عصب کشی در کانال‌های دندان قرار داده می‌شوند تا به شکل‌دهی قسمت موردنظر برای پرکردن دندان و قراردادن سیلر کمک کنند.
  • پرکردن دندان: برای پر کردن دندان از یک ماده پرکننده ترموپلاستیک و لاستیک مانند (به نام گوتا پرکا) در کانال‌های ریشه استفاده می‌شود.
  • در صورت نیاز، قرارگیری پست: بسته به ساختار دندان آسیب‌دیده، ممکن است در طول فرایند پرکردن دندان، یک پست در کانال ریشه قرار داده شود.
  • قرار دادن روکش دندان: دندان در حال حاضر شکننده‌تر و حساس‌تر از قبل است. دندانی که بدون پالپ است باید مواد مغذی موردنیاز خود را از طریق رباطی که دندان را به استخوان متصل می‌کند، دریافت کند. این منبع کافی است، اما باگذشت زمان، دندان شکننده‌تر از قبل خواهد شد؛ بنابراین روکش یا پرکردن دندان، از دندان محافظت می‌کند.

جراحی دندان چیست و چگونه انجام می‌شود؟

جراحی دندان زمانی انجام می‌شود که عصب کشی به تنهایی برای درمان دندان کافی نباشد.

در این موارد، دندانپزشک با برداشتن بخشی از دندان یا بافت اطراف دندان، عفونت را از بین می‌برد.

جراحی دندان به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که عبارتند از:

• جراحی اندودانتیک: این نوع جراحی برای برداشتن عفونت از کانال‌های ریشه دندان انجام می‌شود.
  • جراحی پریودنتیکس: این نوع جراحی برای درمان بیماری‌های لثه انجام می‌شود.
  • جراحی ایمپلنت: این نوع جراحی برای کاشت دندان مصنوعی انجام می‌شود.
  • عوارض عصب کشی و جراحی دندان

عصب کشی و جراحی دندان معمولاً عوارض خاصی ندارد. با این حال، ممکن است در برخی موارد عوارضی نظیر تورم، خونریزی، درد و عفونت هنگام عصب کشی رخ دهد. در صورت بروز هرگونه عارضه، باید بلافاصله با دندانپزشک خود مشورت کنید.