به کلینیک تخصصی ما خوش آمدید…

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان یکی از پرتکرارترین دغدغه ها و سوالاتی است که بیماران دکتر ثمینه بادله، بهترین دندانپزشک ساری پرسیده می شود. تا چند ساعت بعد از کامپوزیت نباید چیزی خورد؟ بعد از کامپوزیت دندان چه چیزهایی نباید بخوریم؟

مسواک زدن بعد از کامپوزیت دندان چگونه است؟ حرف زدن بعد از کامپوزیت دندان به چه شکل خواهد بود؟ از جمله سوالاتی است که برای افرادی که کامپوزیت ونیر و یا لمینت انجام داده اند به وجود می آید.

کامپوزیت ونیر از روش های رایجی است که برای زیبایی و طراحی لبخند هالیوودی، این روزها طرفداران بسیاری دارد. این درمان محبوب میتواند طیف گسترده ای از مشکلات دندانی و زرد شدن دندان ها و شکستگی ها و غیره را پوشش می دهد. بعد از کامپوزیت ونیر نیز نیاز به مراقبت و رعایت اصول خاصی برای ماندگاری هرچه بهتر کامپوزیت است.

نحوه مراقبت از دندان بعد از کامپوزیت ونیر

یکی از کلیدی ترین نکات برای ماندگاری و دوام کامپوزیت ونیر نحوه نگهداری از آن است. شاید به این فکر کرده باشید که کامپوزیت دندان ها چقدر دوام می آورد؟

با توجه به اینکه ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر ثمینه بادله صدها مورد کامپوزیت و لمینیت داشته ایم. با توجه به تجربه ای که در طی این سال ها کسب کرده ایم؛ این نکته را می گوییم که بخش چشمگیری از ماندگاری کامپوزیت به مراقبت های بعد از آن است.

مراقبت کوتاه مدت بعد از کامپوزیت دندان

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان در دو بخش کوتاه مدت و بلند مدت به شکل یک عادت درآیند و فرد آنها را رعایت کند تا نتیجه دلخواه خود را از کامپوزیت ونیر کسب کند. مراقبت های کوتاه مدت بعد از کامپوزیت ونیر عبارتند از:

  1. مراقبت در مصرف مواد خوراکی بعد از کامپوزیت تا زمان رفع بی حسی: بهتر است تا زمانی که بی حسی دندانتان رفع نشده است؛ از خوردن خوراکی های سفت و سخت خودداری کنید یا حداقل احتیاط را رعایت کنید. در طول بی حسی ممکن است با خوردن خوراکی های سفت باعث شکستن یا لب پر شدن کامپوزیت شوید.
  2. غذاهای رنگی مصرف نکنید: این بخش در واقع پاسخ به سوال، بعد از کامپوزیت دندان چه چیزهایی نباید خورده شود؟ است. تا 24 ساعت از خوردن غذاهای رنگی مانند قهوه، چای، پفک، لبو، خوراکی های زعفرانی و هرغذایی که رنگ تندی دارد خودداری کنید.
  3. بلافاصله بعد از کامپوزیت ونیر خوردن غذا و خوراکی ممنوع است.
  4. اصلاح ایرادهای کامپوزیت: در صورتی که در قسمت هایی از دندان خود احساس تیزی یا برآمدگی می کنید، هرگز در خانه اقدام به اصلاح آن نکنید. برای اصلاحات مورد نیاز حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  5. بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید: نخ دندان کشیدن بعد از کامپوزیت و استفاده از مسواک مخصوص که پزشکتان توصیه کرده است را فراموش نکنید.

نحوه مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

مراقبت ها بلند مدت بعد از کامپوزیت دندان

مراقبت های بلند مدت از بعد از کامپوزیت دندان را به روتین زندگی خود تبدیل کنید. در ادامه این مبحث مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان که ضروری و واجب هستند را آموزش داده ایم.

خوردن غذاهای چسبناک و سفت ممنوع

همانطور که گفته شد؛ خوردن غذاهای چسبنده و سفت مثل آبنبات، آجیل، ژله و موارد مشابه ممکن است که به دندان های کامپوزیت شده آسیب وارد کند. به دندانی که کامپوزیت شده است نباید فشار وارد شود.

هرگونه فشار اضافی ممکن است باعث شکستن لبه های دندان شود. همچنین خوراکی های چسبنده ممکن است باعث جدا شدن لایه های کامپوزیت شود.

مسواک و نخ دندان را فراموش نکنید

ماده ای که برای کامپوزیت دندان استفاده می شود خیلی زود خشک می شود. استفاده از مسواک و نخ دندان، از مهمترین نکاتی است که بعد از کامپوزیت دندان باید به توجه ویژه ای داشت.

از یک مسواک نرم مطابق با توصیه دندانپزشک خود روزانه 2 بار استفاده کنید. شب ها قبل از خواب حتما از نخ دندان نازک استفاده کنید. اگر دندانی دارید که با کامپوزیت پر شده است؛ احتیاط کنید.

دهانشویه بدون الکل استفاده کنید

یکی از اصول مراقبت بعد از کامپوزیت ونیر، رعایت بهداشت دهان و دندان است. استفاده از دهانشویه هایی که الکل و ماده هگزودین دارند خودداری کنید.

زیرا این نوع از دهانشویه ها موجب ایجاد لکه روی دندان ها می شود. توصیه می شود از دهانشویه های حاوی فلوراید استفاده کنید.

دندان قروچه نکنید

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که شب ها در خواب دندان قروچه می کنید، بهتر است از نایت گارد استفاده کنید. هرچقدر هم که مواد کامپوزیت شما از نوع عالی و درجه یک باشد، ممکن است آسیب ببیند.

مواد کامپوزیتی به فشار حساس اند و با اعمال فشار و ساییدگی ممکن است دچار ترک و شکستگی شوند. ضمنا توجه داشته باشید که نایت گارد نیز باید توسط دندانپزشک و مناسب دهان و فک شما تجویز و ساخته میشود.

تاثیر قلیان و سیگار بعد از کامپوزیت دندان

قلیان کشیدن بعد از کامپوزیت دندان چه اثری بر کامپوزیت ما خواهد داشت؟ مصرف سیگار بعد از کامپوزیت دندان مجاز است؟ قبلا اشاره کردیم کامپوزیت دندان رنگ پذیری بالایی دارد و از خوردن خوراکی های رنگی باید پرهیز کرد.

استعمال سیگار و قلیان بعد از کامپوزیت نیز موجب زردی دندان می شود. بنابراین برای پیشگیری از زرد شدن دندان بالافاصله بعد از کامپوزیت تا 48 ساعت از کشیدن سیگار و قلیان بپرهیزید.

جمع بندی

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان یکی از اصول مراقبتی ضروری است که افراد برای دریافت بهترین نتیجه از کامپوزیت ونیر خود باید آن را رعایت کنند. برخی کامپوزیت ها تا سال های طولانی سفید و براق باقی می مانند. برخی دیگر بعد از چند ماه تغییر رنگ می دهند و نیاز به پالیش پیدا می کنند.

علت این تغییر رنگ سریع، علاوه بر کیفیت موادی که استفاده می شود؛ در بیشتر موارد عدم رعایت مراقبت های بعد از کامپوزیت ونیر دندان از سوی بیماران است. اگر می خواهید لبخند زیبایی داشته باشید؛ مراقبت های بعد از کامپوزیت کردن دندان را اصلا دست کم نگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *